Alternativitat en l'esport

 Els esports alternatius son una pràctica que cada vegada agafa més força. En el País Valencià, el cas del colpbol és el més reconegut. De les aules fins a organitzar campionats i ser considerat un vertader esport. No considere que siguen més o menys didàctics respecte a altres esports més antics o tradicionals, però tenen una cosa molt important per a que acabe interessant tant als alumnes: la originalitat. Molts d'aquests esports alteranatius beuen de pràctiques tradicionals. Sense anar més lluny, el colpbol té un estil de joc associatiu com el futbol sala o el básquet o el handbol, també utilitza un desplaçament de la pilota amb certes semblances amb el volleibol. Gràcies a que els alumnes coneixen aquests esports, la pràctica del colpbol és molt més fluïda. Sols hi ha que puntualitzar en les normatives bàsiques que son les que si que es diferencien dels esports abans nomenats. Si tinguerem que ensenyar el colpbol sense que l'alumnat coneixera res dels esports tradicionals, totes les tècniques motrius que es gasten serien massa. Per això, la part didàctica és molt semblant en esports alternatius i tradicionals. Podem destacar la inclusió en aquests tipus d'esports: solen ser mixtes i per tant, fomentar la coeducació i molts materials poden ser adaptats depenent de situacions particulars de l'alumnat. En definitiva, com a futurs mestres cal que utilitzem els esports alternatius per donar a les nostres sessions la major qualitat tant en l'àmbit educatiu com a nivell d'originalitat.

Segons el Decret 108/2014, en el Bloc 5: Jocs i activitats esportives, en el 4rt curs de primaria, trobem que en els continguts apareix "Reconeixer, nomenar i classificar esports no habituals (alternatius)" entre altres. Per tant, a partir d'aquest curs seria recomanable començar a aplicar-los. També considere que siga aquest curs perque en els curssos anteriors es treballen els esports tradicionals amb els que, com he dit abans, beuran els esports no habituals o alternatius. Per tant, és una forma de vincular uns coneixements básics (esports tradicionals) a uns coneixments més complexos (esports alternatius).

La sessió d'avui ha anat de meravella, llevat per l'ús constant de la mascareta. En general ens agobiaba a tots la pràctica esportiva intensa i no poder respirar de la millor manera. En una altra situació tot haguera anat molt millor, però tampoc té culpa el professorat d'aquesta circunstància. Les adaptacions, sobretot en el colpbol, on el contacte és més constant, han sigut les adequades. Inclús evitant tot contacte no haguera millorat l'experiència, perque era desfer el joc completament.

Per acabar, com proposta d'esport no habitual i que podria complir en joc de l'època COVID-19 seria el baseball. Normalment en les escoles no hi ha el material necessari per a la pràctica d'aquest esport. Per això el material el podem crear. Necessitarem, tenint en compte que les sessions son per a 24 alumnes: 12 xurros de natació, 12 llistons de fusta redons de 20cm de llarg i 3 cm de diametre, pilotes de tennis i cons. 

Les bases del camp les marcarem amb els cons, com s'observa en la imatge. L'objectiu del baseball és intentar realitzar més carreres que l'equip contrari. Per a poder fer una carrera, s'ha de passar corrent per les línies que hi ha de base a base fins a tornar a la zona on s'ha batejat la pilota. En la seua branca més professional hi ha molt estratègia, però en l'àmbit escolar el nostre objectiu és el de fer-los conèixer un esport amb un important renom en zones hispanoparlants com Amèrica del Sud i també europees com Espanya o Itàlia.

Comentaris

  1. Bon dia Joan, trobe molt interessant les conclusions i les idees que he pogut extraure d'aquesta entrada, ja que com a docents, els esports alternatius ens van a ajudar a augmentar el nostre ventall, de continguts i a més de portar-los a la pràctica d'una manera diferent, ja que en aquest tipus de jocs la tècnica es deixa de costat i passa a prendre importància la tàctica i sobretot la pràctica, és a dir, aprendre jugant.
    En quant a la meua experiència en classe, he de dir que és molt pareguda a la teua i que en uns altres moments segurament hauria sigut millor sense totes aquestes incòmodes però necessàries mesures de seguretat.
    Per tant, encara que he trobat alguna falta d'ortografia el contingut i la forma els trobe correctes i la meua nota numèrica és de 9.

    ResponElimina
  2. Hola Joan, estic d'acord amb tot el que dius, els esports alternatius són el futur i amb raó, amb aquests esports s'inculquen grans valors que els i les alumnes han de tindre. A més, el que volen aquests esports es que es practiquen i es juguen, deixat la tècnica a un costat. M'agrada molt que cites el Decret així es veu clar el que ens demanen com a docents.
    Quant al joc practicat a classe, estic d'acord amb tu, va ser molt divertit, però per culpa de la pandèmia tot canvia un poc. Pense que traslladar-lo a l'aula de primària és necessari, ja que jo he pogut vivenciar-lo quan era menuda i és molt divertit i a més, es fa molt d'exercici.
    He de dir que he trobat alguna falta d'ortografia, però pense que la nota que el mereixes és d'un 9.

    ResponElimina
  3. Hola, Joan. Crec que en aquesta entrada has sintetitzat molt bé el que són els esports alternatius, amb una proposta molt interessant. A més, m'ha agradat que cites el currículum per a justificar el realitzat. D'altra banda, compartisc la teua opinió amb la situació que estem vivint però crec que com a futurs docents ens ajuda a preparar-nos i tindre varietat de possibilitats davant les adversitats.
    La nota és un 9, enhorbona.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars