Esgrima en l'escola

 La pràctica d'esgrima  m'ha paregut molt més interessant a mesura que anava passant que el que m'imaginava. La progressió en els exercicis propossats era perfecta i no podia ser d'una altra forma venint de la mà de tota una professional en la matèria. El meu coneixement de l'esgrima era molt bàsic, d'haver-lo vist de passada en el canal Teledeporte quan feien els Jocs Olímpics. Ni en l'escola ni l'institut he tingut la sort de practicar-lo. Pel que fa a si l'introduiria en la meua programació, la meua resposta és rotundament sí. En primer lloc, per ser un esport coeducatiu, on la diferència sexual es queda apartada. En segon lloc, per la pràctica d'un esport amb implement i amb contacte, diferenciat del padel, tennis o badmington. I, per últim, per ser un esport d'orige espanyol, cosa que no coneixiem en absolut i pot ser un punt d'unió amb la part cultural que deuriem fomentar en l'Educació Física.



Referent a la part curricular, en el Decret 108/2014 apareixen els esports amb implements en el Bloc 5: Jocs i activitats esportives en el tercer curs de l'educació primaria. I no sols amb implements, si no també apareixen els esports o jocs inclusius i d'innovació pedagògica. Per tant, a partir de 3r seria ideal, segons el curriculum, incloure l'esgrima en les sessions d'Educació Física.

Per altra part, altres materials amb els que treballar l'esgrima en l'escola. Podriem utilitzar el cartró dels papers de cuina, del bany o d'alumini per crear l'implement més paregut al de l'esgrima. La idea seria unir els rotllos de cartró amb cinta adhesiva fins crear una llargària semblant. Per dins, introduirem cotó per donar-li certa resistència al material. Per tapar ambós forats, posarem de nou cinta adhesiva.

Per últim, les tres variants: com a joc d'animació podriem adaptar el joc del mocador. Quan es diga el número i ixquen dos persones de cada equip, faràn un duel ràpid. Qui el guanye, consegueix punt per al seu equip. Com a joc de part principal treballarem els moviments básics de l'esgrima: la posició de les cames, la col·locació dels braços i el desplaçament. Tots els alumnes es mouran pel voltant d'una zona delimitada al ritme de la música. Quan es pare la música, realitzaran la combinació completa amb la persona que més prop tinga. Depenent del nombre d'alumnes, es poden acceptar grups de 3, encara que allò adequat siga per parelles. Per últim, joc de tornada a la calma. Realitzarem estiraments cooperatius. Farem un rogle entre tots i cada alumne tindrà que realitzar un estirament. Començarem pel tren inferior i acabarem amb respiracions profundes.

Comentaris

  1. Aquesta entrada no l'esperava, tinc una enveja sana, ja que al nostre grup dels matins no hem tingut l'oportunitat de practicar aquest esport, però amb el que ens contes he pogut veure i posar-me en la teua pell, per a sentir el que vas sentir tu. Pel que contes, va ser una bona sessió i la treballaries a l'aula amb els xiquets i xiquetes, per aquesta raó, m'encantaria vivenciar-la i sentir el mateix que tu.
    A més, les variants que has posat m'han agradat molt i crec que les tindre en compte per a utilitzar-les. El text és molt complet, per això la nota és d'un 10.

    ResponElimina
  2. Aquesta entrada m'ha agradat especialment, ja que és un esport que no he tingut l'oportunitat de practicar a classe, he pogut veure que és un esport interessant i dinàmic
    (He de confessar que gràcies a tu, aquest esport m'ha cridat l'atenció i és possible que busque informació complementaria).
    Continuant en l'entrada, trobe una bona opció per a portar a l'aula, ja que és un esport una mica desconegut i que pot ajudar a treballar diferents aspectes, tant en l'aspecte cognitiu com en el físic.
    A més, parlant de les característiques ortogràfiques i estructurals del text, pense que és un text molt complet i que m'ha servit de molta utilitat.
    Per tant la meua nota ací és de 10.

    ResponElimina
  3. Hola, Joan. Quina sort vau tindre! La veritat que és un esport que sempre m'ha cridat l'atenció i em sembla que vau tindre l'oportunitat de vivenciar una classe molt interessant segons el que comptes. Espere que en un futur pugues portar aquesta proposta a la teua aula.
    M'ha agradat molt aquesta entrada, ja que has transmés molt d'entusiasme.
    La nota és un 10, enhorabona.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars